SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KL. V
Temat: Przedstawiamy dane za pomocą tabeli i diagramu.
Cel główny: poznanie sposobów przedstawiania danych; kształtowanie umiejętności stosowania komputera w sporządzaniu tabel i diagramów.
Cele szczegółowe: - uczeń zna różne sposoby przedstawiania danych; - wie, jak utworzyć tabelę przy użyciu komputera; - potrafi do danych zawartych w tabeli utworzyć diagram słupkowy i kołowy; - wie, jaki diagram zastosować w konkretnym przypadku; - potrafi odczytywać dane zawarte w tabeli, diagramie.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody pracy: pogadanka, pokaz i obserwacja, ćwiczenia praktyczne z użyciem komputera.
Środki dydaktyczne: komputer, drukarka, papier, podręcznik, rzutnik, foliogram, karty z przygotowanymi tabelami i diagramami, nożyczki, klej.
Przebieg zajęć:
I. Część organizacyjna / powitanie, sprawdzenie obecności /. II. Sprawdzenie pracy domowej. III. Rachunek pamięciowy. IV. Podanie tematu i celów lekcji. V. Część główna: 1. Nawiązanie przez nauczyciela do stosowania technik informacyjnych w różnych dziedzinach nauki, szczególnie w matematyce.
2. Podanie sposobów przedstawiania danych /tabele, diagramy/ w formie pogadanki. 3. Pokaz tabeli i diagramów na ekranie za pomocą rzutnika i foliogramu. 4. Omówienie, czym różni się diagram słupkowy od kołowego i jakie informacje lepiej przedstawiać na jednym i na drugim. 5. Pokazanie uczniom przygotowanych tabel i diagramów sporządzonych ręcznie i przy użyciu komputera. / Uczniowie porównują materiały; podają ich wady i zalety, np. estetyka, dokładność, czytelność, czas przygotowania/. 6. Następnie pod opieką nauczyciela, uczniowie udają się do pracowni komputerowej, gdzie: ▪ grupy uczniów na poszczególnych stanowiskach, stosując się do wskazówek nauczyciela tworzą tabelę w programie Excel a następnie diagram słupkowy i kołowy; ▪ uczniowie prezentują swoje prace; ▪ podają zastosowania tabel i diagramów / plany lekcji, wykazy, cenniki, faktury, wyniki głosowania, itp./; ▪ odczytując dane z tabel i diagramów, odpowiadają na pytania nauczyciela; ▪ drukują swoje wytwory i wklejają je do zeszytów. 7. Podsumowanie lekcji: Uczniowie znają już diagramy, ich budowę, rodzaje. Potrafią je stworzyć i odczytać z nich pewne informacje. Dochodzą do wniosku, że komputer ma bardzo szerokie zastosowania, m.in. w matematyce. 8. Praca domowa: Wyszukać w czasopismach tabelę i jeden z diagramów. Wyciąć je, wkleić do zeszytu a następnie do każdego z nich ułożyć po dwa pytania / których odpowiedzi można odczytać z tejże tabeli i tegoż diagramu / i odpowiedzieć na nie.
opracowała: mgr Małgorzata Gaik nauczyciel matematyki PSP Kraszewice |